امروز : سه شنبه 27 شهریور 1403 بروزرسانی:1403/06/21

گالری تصاویر
برای دیدن تصاویر بعدی روی تصویر کلیک نمایید

7:45 AM 1403/06/03 تعداد بازدید: 44
 

در پي مرگ‌هاي خاموش زير آب هاي ساحلي تاكيد شد؛

تورهاي نايلوني قاتل خاموش آبزيان

مديركل شيلات گيلان گفت: آسيب‌هايي كه زير آب به علت صيد غيرقانوني براي آبزيان از جمله انواع گونه ‌اي ماهي رخ مي‌دهد ديده نمي‌شود لذا ممكن است عده‌اي در برابر برخورد قانوني با صيد و صيادي غيرمجاز جبهه بگيرند.

كوروش خليلي در گفت‌وگوي اختصاصي با ايسنا اظهار كرد: در دنياي امروز صيد غيرقانوني و صيد اظهار نشده و صيد غيرمجاز از چالش‌هاي اساسي حوزه شيلات است و نوار ساحلي تحت تاثير اين اقدامات به نوعي در برداشت بيش از اندازه از آبزيان عملا كسب و كار صيادان قانوني را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

خليلي با بيان اينكه ادوات نامناسب از جمله تورهاي نايلوني و مونوفلامِنت به شدت حيات گونه‌هاي جوان نابالغ را تهديد مي‌كنند، افزود: اين تورها يك آفت است كه از آن به عنوان قاتل خاموش دريا ياد مي‌كنند و شبح‌وار؛ آبزيان را صيد كرده و با توجه به ماندگاري بالا در صورت شناور شدن و گم شدن در دريا؛ سال‌ها به تخريب ادامه مي‌دهند.

وي با بيان اينكه اگر اين تورها از كنترل صياد خارج و سرگردان شود به طور مرتب و متناوب صيد مي‌كند، تصريح كرد: اين تخريبي است كه زير آب‌هاي ساحلي به وفور ديده مي‌شود.

خليلي تاكيد كرد: اين تورهاي سرگردان زير آب‌هاي ساحلي همانند يك  قاتل خاموش هرچه در كف دريا هست را به خود جذب مي‌كنند كه در اين بين بسياري از گونه‌هاي جوان همچنين گونه‌هاي بالغ در حال تخم‌ريزي در اين تورها گير كرده و از بين مي‌روند و اين اثرات تخريبي است كه صيد پنهان بر جاي مي‌گذارد و هيچ آمار و عملكردي از آن نمي‌توان به دست آورد.

مديركل شيلات گيلان تصريح كرد: آسيب‌هايي كه زير آب به علت صيد غيرقانوني براي آبزيان از جمله انواع گونه‌هاي ماهي رخ مي‌دهد ديده نمي‌شود لذا ممكن است عده‌اي در برابر برخورد قانوني با صيد و صيادي غير مجاز جبهه بگيرند.

وي در ادامه با اشاره به تاثير منفي ورود آلودگي‌ها و پساب صنعتي و كشاورزي در محل زيست ماهيان، افزود: وقتي تخريب زيست بوم ماهيان را مي‌بينيم بايد علاوه بر صيد غيرمجاز، تاثيرات منفي آلودگي آب‌ها را نيز مد نظر داشته باشيم.

خليلي با اشاره به اينكه آلودگي آب و ورود پساب آلوده نيز از تهديدات جدي كاهش ذخائر آبزيان است، گفت: شهرهاي بزرگي هم كنار ساحل هستند كه به اين رودخانه‌ها دسترسي دارند و در نهايت آلودگي وسيع ساليان متمادي را مي‌بينيم كه در حال اضافه شدن است و اين حجم آلودگي باعث مي‌شود زيستگاه اصلي آبزيان رودكوچ از بين برود.

وي با بيان اينكه اين آلودگي‌ها محيط ناامني براي زادآوري انواع آبزيان ايجاد مي‌كند، تاكيد كرد: اگر اجازه ندهيم ماهي؛ يك بار در طول عمر خود زادآوري كند به تعبير نظم جهاني؛ باعث نسل‌كشي در منابع زنده شده كه موجب انقراض گونه‌هاي ماهي مي‌شود.

خليلي با بيان اينكه سازمان شيلات يكي از ارگان‌هايي است كه به صورت طبيعي به محيط زيست كمك مي‌كند، تصريح كرد: امروز به جرات مي‌توان گفت سفره صيادان پره در نوار ساحلي حاصل بازسازي ذخائر آبزيان است.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بازسازي ذخائر ماهيان استخواني و تجاري درياي خزر را با قدرت ادامه مي‌دهيم، تاكيد كرد: بازسازي ذخائر آبزيان ۱۵۰ سال قدمت دارد و كشورهاي پيشرو دنيا به اين نتيجه رسيده‌اند بدون اقدام حاكميتي نمي‌توان منابع زنده آبزيان را در پايداري محيطي و اقتصادي حفظ كرد زيرا برداشت‌ها همچنين آسيب‌هاي برداشت‌هاي غير مجاز و تخريب‌هاي محيط زادآوري آبزيان خصوصا گونه‌هاي تجاري بسيار زياد است.
 
خليلي با تاكيد بر اينكه استمرار شغل و حرفه صيادي در نوار ساحلي در گرو بازسازي، تكثير، توليد و رهاسازي موثر بچه ماهيان تجاري درياي خزر است، گفت: در همين راستا با توجه به تعداد تكليفي سازماني هدف گذاري رهاسازي ۲۰۰ ميليون بچه ماهي در مصب رودخانه‌ها و سواحل استان گيلان طي سال  جاري در دستور كار قرار دارد.

وي افزود: امسال شيلات گيلان؛ در برنامه رهاسازي بچه ماهيان حاصل از بازسازي ذخاير تمام مصب رودخانه‌هاي  منتخب به دريا را در استان مورد توجه قرار داده و در اقدامي بي‌سابقه در چند روز اخير؛ رهاسازي قريب به سه ميليون بچه ماهي در جيرباغ لاهيجان پس از چندين دهه به انجام رساند.

مديركل شيلات گيلان تصريح كرد: برنامه رهاسازي انواع بچه ماهي در استان همچنان توسط دو مركز بازسازي ذخائر ماهيان استخواني در رشت و سياهكل  ادامه دارد.

isna.ir/xdrhtv

فایل های پیوست :

ارسال دیدگاه

( دیدگاه ثبت شد)